• Actief sinds 1946
  • Specialist in geconditioneerd vervoer van bloemen en planten
  • Veilig en efficiënt transport
  • Zeer gemotiveerde medewerkers
  • Modern wagenpark
  • Flexibele en betrouwbare partner
 »   »  Audi ontwikkelt klimaat-neutrale brandstof

Audi ontwikkelt klimaat-neutrale brandstof

Audi ontwikkelt klimaat-neutrale brandstof

De Duitse minister van wetenschap en onderwijs rijdt sinds kort in een – door water en koolstofdioxide aangedreven – Audi. De brandstof voor deze auto wordt e-diesel of ‘blue crude’ genoemd en wordt momenteel kleinschalig ontwikkelt in een fabriek in Dresden, Duitsland. Het bedrijf Sunfire werkt hier samen met Audi aan de brandstof die klimaatneutraal is en ook nog eens goed voor de portemonnee.

De e-diesel wordt gewonnen uit water en koolstofdioxide. Het gehele proces, dat makkelijker lijkt dan dat het daadwerkelijk is, wordt aangedreven door natuurlijke energiebronnen zoals water-, wind- en zonne-energie. Na elektrolyse van water worden de waterstofmoleculen met koolstofmonooxide moleculen samen gebracht om tot een mix te komen die ‘blue crude’ genoemd wordt, met als restproduct water. Wanneer deze mix verfijnd is kan deze aan gewone diesel toegevoegd worden of gebruikt worden als alleenstaande brandstof. Deze brandstof zal op zichzelf veel minder schadelijke uitlaatstoffen produceren, vooral omdat er geen zwavel meer gebruikt wordt. Daarnaast is de ontbranding energie-efficiënter en stiller dan de huidige fossiele brandstoffen.

De fabriek maakt momenteel 160 liter van de brandstof per dag, lang niet genoeg om een impact te hebben op de markt. Audi en Sunfire geven echter wel aan de productie te willen opschalen om de brandstof in grotere hoeveelheden op de markt te brengen. Wanneer het zo ver is verwachten de bedrijven dat de e-diesel tussen de € 1,- en € 1,50 per liter over de toonbank gaat, afhankelijk van de (groene) energieprijs. Momenteel is deze prijs redelijk on-par met de huidige prijzen voor fossiele brandstoffen, maar houdt hierbij rekening met de efficiëntie. Waar normale diesel ontbrand met een effectieve energieoverdracht van 45% tot 65% geven de engineers van Sunfire aan dat de e-diesel 70% en hoger kan halen. Dit betekent: meer rijden voor dezelfde hoeveelheid brandstof en geld.

Bron: ScienceAlert

Terug naar overzicht